تولید بلوک سبک چگونه است

تولید بلوک سبک

تولید بلوک سبک


تولید بلوک سبک چگونه است

به تولید بلوک سبک مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی، وسایل و ابزار جدیدی در صنعت های مختلف تولید می شود. این پیشرفت تکنولوژی در حوزه عمران نیز تاثیرگذار بوده . امروزه مصالح جدید و کاربردی، جایگزین مصالح قدیمی شده اند. در این میان یکی از جدید ترین مصالحی که مورد استفاده قرار می گیرد، بلوک های ساختمانی هستند و به طور معمول از ترکیب سیمان، سنگدانه، سبکدانه، ماسه و شن تولید می شوند.

بلوک سبک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قبل از این که به نحوه تولید بلوک سبک بپردازیم، بهتر است یک تعریف کلی در ارتباط با ماهیت بلوک سبک و همچنین کاربردهای آن ارائه دهیم.
همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، بلوک سبک یکی از انواع رایج بلوک های ساختمانی است. که در ساخت قسمت های خاصی از یک سازه مورد استفاده قرار گرفته می شود. در ساخت بلوک سبک از سیمان، آب، شن، ماسه و سبکدانه هایی اعم از پوکه های معدنی، پوکه های صنعتی استفاده می شود.

بلوک های ساختمانی سبک مزیت های فراوانی دارند که سبب می شود از آن ها در قسمت های مختلف یک سازه استفاده شود. نکته ای که در ارتباط با تولید این دسته از بلوک های ساختمانی وجود دارد، این است که این بلوک ها از بتن متخلخل تولید می شوند. همچنین به شما پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه شیب بندی ساختمان و نکات مهم آن را مطالعه نمائید.

تولید بلوک سبک

نحوه تولید بلوک سبک چگونه است؟

به دو شیوه ی متفاوت در کاخانه ها و کارگاه ها قابل انجام است.. به طور کلی بلوک ها به دو شیوه ی تولید در خط ثابت و تولید در خط متحرک قابل تولید هستند.

تولید بلوک سبک در خط ثابت

اولین و ابتدایی ترین مرحله از مجموعه مراحل تولید بلوک، مرحله ی بارگیری مواد اولیه و مورد نیاز است. توجه داشته باشید که بارگیری مواد مورد نیاز در این مرحله نیز به دو صورت وزنی و حجمی قابل انجام است. در این مرحله با استفاده از وزن سنجی یا حجم سنجی، مواد مورد نیاز جهت تولید بلوک اندازه گیری می شوند.

از اندازه گیری مواد مورد نیاز جهت تولید بتن، مواد با استفاده از نوار نقاله به قسمتی تحت عنوان آسانسور اتوماتیک انتقال پیدا می کند.

در مرحله ی بعد مواد تولید شده با استفاده از وسیله ای مخصوص به داخل دستگاهی انتقال پیدا می کند که وظیفه ی عمل آوری مواد را بر عهده دارد.

مرحله ی عمل آوردی بتن به اتمام رسید، مواد به درون پالت هایی از جنس فلز انتقال پیدا می کنند.

در این مرحله بلوک های تولید شده با استفاده از یکسری آزمایش ها از نظر کیفی مورد بررسی قرار گرفته می شوند و در صورت عدم وجود مشکل، به محل دسته بندی و تحویل انتقال پیدا می کنند.

تولید بلوک سبک

تولید بلوک سبک در خط متحرک

بلوک ها به روش متحرک دومین روش استفاد جهت تولید بلوک های ساختمانی سبک است.

اولین مرحله، بارگیری مواد مورد نیاز است. مرحله ی اول یا همان بارگیری مواد مورد نیاز نیز همانند تولید بلوک به روش ثابت است. بارگیری مواد در این روش به دو شیوه ی وزنی و حجمی انجام می شود.

توجه داشته باشید که در بارگیری مواد در تولید بلوک به روش متحرک، پوکه هایی که مورد نیاز هستند و در دیواره ی بچبنگ پلانت وجود دارند، درون باگت مشخص شده ریخته می شوند. در نهایت به درون مخزن مخصوصی انتقال داده می شود تا مواد موجود به بهترین حالت ممکن با هم ترکیب یا همان میکس شوند.

مرحله ی بعد، سیمان و آب با نسبت مشخص و دقیق به بتن اضافه می شوند و در نهایت به درون باگت تراکتور انتقال پیدا می کنند.

در این مرحله با استفاده از دستگاه مخصوص بلوک زنی، بلوک ها تولید می شوند. توجه داشته باشید که مرحله ی پرکن، مرحله ی ویبره و در نهایت پرس بلوک زنی نیز انجام خواهد شد.

تولید بلوک سبک

مهم ترین مزیت های استفاده از بلوک های سبک در صنعت ساخت و ساز کدام اند؟

یکی از مهم ترین مزیت های بلوک سبک، پایین بودن وزن آن به دلیل عدم استفاده از سنگدانه در آن است. وزن پایین بلوک می تواند تاثیر بسیاری در کاهش وزن مرده ی ساختمان داشته باشد. توجه داشته باشید که بلوک های سبک با استفاده از پوکه های معدنی تولید می شوند. پوکه های معدنی انواع مختلفی دارند که در قسمت های مختلف یک ساختمان همانند پوشش دهی کف و … استفاده می شوند.

با توجه به متنوع بودن پوکه های معدنی بهتر است از ویژگی های پوکه ی مرغوب نیز اطلاع داشته باشید. به همین منظور مقاله روش های تشخیص پوکه معدنی مرغوب چیست؟ بهترین راهنما برای شما عزیزان است.
علاوه بر وزن پایین، مزیت های دیگری عمانند عایق حرارتی، عایق صوتی، عایق برودتی، سرعت بالا در اجرا، از جمله مهم ترین مزیت های این دسته از بلوک است.

نتیجه گیری

مصالح ساختمانی انواع بسیار مختلفی دارند که همه روزه نوع های جدیدی. از آن ها در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار گرفته می شود. بلوک های سبک ساختمانی یکی از انواع بلوک هایی است که به دلیل مزیت های فروانی که دارد، به وفور در قسمت های مختلف یک سازه استفاده می شود. همچنین نحوه تولید بلوک سبک تقریبا همانند تولید سایر بلوک های ساختمانی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسمحصولاتارتباط با ما